RESOR / TRANSPORTER / KOMMUNIKATION
”Party like there is a tomorrow”! - Hållbarhetsarbetet handlar om att hitta fungerande strategier för verksamheten men också att skapa medvetenhet hos besökare och publik genom att synliggöra och utmana linjära beteenden med tilltalande cirkulära praktiker.
Grunden i framgångsrikt hållbarhetsarbete är att mäta och analysera. Med en MFA (materialflödesanalys) synliggörs arrangemangets metabolism; alltså resursflöden in och ut ur verksamheten. För en mindre organisation kan det upplevas övermäktigt: men gräv där ni står! Stora steg kan tas med enkla åtgärder – mät, analysera och se själva!
Uppmuntra virtuella möten!
Att ses virtuellt istället för fysiskt sparar både energi och tid
Kan hela eller delar av ert arrangemang tas del av online istället för att alla ska resa till er?
Hitta fördelar och mervärden för besökare som också sparar på miljön
Arbeta hemma!
Kan beroende på resväg och omständigheter vara ett mindre energikrävande alternativ än fysisk varje-dag-närvaro
Tillse att det finns goda hållbara förbindelser till era arrangemang!
Finns det kollektivtrafik, gång- och cykelvägar? Uppmuntra gröna besök genom att lösa bra kommunikationer
Samarbeta med andra aktörer för att främja grönt resande!
Undersök med lokala aktörer om era besökare få rabatt på åkkort eller reducerat pris på t ex lånecyklar?
Res med tåg!
Föregå med gott exempel inom verksamheten och res med tåg. Det går att arbeta från tåget och tidsbesparingen med flyg är ofta mindre än den verkar.
Res in gäster med tåg!
Hur dina inbjudna gäster kommer till dig är viktigt för den fortsatta upplevelsen – visa att ni menar allvar!
Klimatkompensera oundvikliga flygresor!
Klimatkompensation mildrar delvis de negativa effekterna av flygandet, men fungerar också som ett viktigt statement för verksamheten
Boka endast direktflyg när ni måste flyga!
Det kostar er mer men planeten mindre. Dessutom sparar ni tid.
Tänk på transit!
Välj tåg, buss eller elbil till och från flygplatser!
Boka alltid resor med e-biljett!
Pappersbiljetter sliter mer på miljön och försvinner lättare så win-win.
Cykla till jobbet!
Föregå med gott exempel – få motion och upptäck samtidigt hur ni kan förbättra tillgängligheten för era besökare. Med företagscyklar kan de anställda samtidigt uppmärksamma er verksamhet.
Ta fram tydliga vägbeskrivningar!
Underlätta för fotgängare och cyklister genom att ta fram kartor och tydlig skyltning för gröna vägförbindelser
Ha tydlig skyltning i trapphus!
Många hissfärder sker slentrianmässigt och för att skyltningen där gör det enklare att hitta vart man ska
Tillse att transportmöjligheterna för funktionsnedsatta är fullgoda!
Gröna färdvägar ska vara tillgängliga för alla
Använd e-biljettsystem på parkering!
Om ni har avgiftsbelagd parkering så spara på miljön och besökarnas tid med ett modernt biljettsystem
Installera el-bilsladdare på parkeringen!
Helt klart ett måste. Inget att orda om.
Ha cykel- och el-bilsparkeringarna på förmånliga och synliga platser!
Kan ni ha gratis parkering för gröna transportmedel? Låt andra besökare se att ni premierar gröna transporter.
Ha lättillgängliga och väl tilltagna parkeringsplatser för funktionsnedsatta!
Uppmärksamma tydligt att platserna är för personer med särskilda behov, samt att felparkerade bilar bötfälls
Skicka paket per post med elektronisk avi!
Se till att ange mottagarens mobilnummer så avi inte behöver skickas fysiskt om ni behöver posta paket
Anlita cykelbud!
För korta lokala transporter
Anlita elbilsbud!
För längre lokala transporter
Beställ inte varor med expressleverans!
Ha framförhållning istället för att bidra till ineffektiva transporter
Beställ flera varor från samma producent / lager!
Samordna dina beställningar och be om sammanhållna leveranser så slipper ni onödiga transporter av era varor
Starta en elbilspool!
Samordna era resor och lös gästkoordinering med er egen elbilspool
Anlita elbilstaxi!
Om ni behöver använda taxitjänster i verksamheten så skaffa ett avtal med ett eltaxibolag
Skaffa en lådcykel!
Synliggör varumärket och lös era lokala fraktbehov med en lådcykel
Ge gäster en lånecykel / ett cykellånekort!
Samarbeta med en lokal aktör för att uppmuntra inbjudna gäster att förflytta sig hållbart. Glöm inte hjälm!
Ge gäster en låneelscooter / ett elscooterlånekort!
Samarbeta med en lokal aktör för att uppmuntra inbjudna gäster att förflytta sig hållbart
Ge gäster åkkort till kommunaltrafiken!
Samarbeta med en lokal aktör för att uppmuntra inbjudna gäster att förflytta sig hållbart
Kommunicera digitalt!
Föredra alltid digital kommunikation istället för tryckt material
Annonsera i digitala medier!
Säg adjö till papperstidningar och ta klivet fullt ut på webbens alla plattformar
Använd digitala affischer!
Finns det digitala affischskåp så använd dem
Skaffa egna digitala affischskåp eller skärmar!
Behöver ni kommunicera i anslutning till era lokaler? Ni sparar in kostnaden förvånansvärt snabbt med energisnåla digitala lösningar, samtidigt som ni gör en insats för miljön och manifesterar ert hållbarhetstänk
Använd lagliga affischeringstjänster!
På lagliga affischeringsytor får affischen sitta kvar istället för att rivas ned
Samarbeta kring affischering!
Affischera i samråd med näringsidkare och organisationer där affischen når din målgrupp och får sitta kvar
Samarbeta kring all kommunikation!
Hitta sponsorer eller samarbetspartners med förenliga intressen så kan ni sprida varandras material på webben och i sociala medier
Tryck utan transport!
Tryck alltid nödvändiga trycksaker på lokalt tryckeri
Tryck med skogen i åtanke!
Tryck alltid nödvändiga trycksaker på FSC-märkt papper
Tryck giftfritt!
Tryck alltid nödvändiga trycksaker på papper tillverkat utan giftiga kemikalier som klor eller kvicksilver
Tryck resursbesparande!
Tryck alltid nödvändiga trycksaker på så lätt papper som möjligt
Tryck efter behov!
Luras inte av att det alltid är billigare styckpris på större upplagor – behöver ni bara 100 exemplar ska varken ni eller planeten betala för 500 exemplar
Skaffa en eko-vänlig skrivare!
Jämför energiförbrukning och pigmentåtgång och välj skrivare utifrån era faktiska utskriftsbehov
Skriv alltid ut 2-sidigt!
Ställ in så att förinställningen på era program alltid är det 2-sidiga utskriftsalternativet
Kräv digitala fakturor!
Det är inga problem att få digitala fakturor från leverantörer, men var tydlig med att ange att ni ska ha det
Skicka digitala fakturor!
Övergå till digital fakturering, det sparar både energi och administrationstid
Digitala kvitton i kassan!
Har ni försäljning över disk så skaffa en digital kvittotjänst som skickar kundkvitton per e-post eller sms (frågar ni kunden och hen samtycker kan ni också spara kontaktuppgiften för framtida kommunikationsbehov)
Skaffa digitala visitkort!
Digitala visitkort har fördelen att de sparar på miljön, inte tappas bort och kan matas med hur mycket data och länkar du vill
Satsa på digitala inbjudningskort!
En inbjudan på datorn eller telefonen behöver inte alls vara mindre högtidlig – tvärtom kan du utnyttja flera smarta funktioner
När fysiska kort är ett måste…
Skippa kuvert, följ tryckråden ovan och fundera över hur kortet ska undvika att hamna i papperskorgen efter att det lästs
Reklamprodukter?
Som princip givetvis ett stort NEJ. Måste det av någon anledning till så satsa på användbara produkter (t ex metallvattenflaskor, tygkassar eller bambutandborstar…) men tänk på att generellt vill få personer bära runt på ditt varumärke så designa smart och stilfullt för att öka chansen att få den synlighet som du vill åt.
Långsiktigt material
Ta fram marknadsföringsmaterial som kan återanvändas, dvs utan datum, årtal och tidsbegränsande innehåll
Sprid ert engagemang!
Sprid information om ert hållbarhetsengagemang. Använd de globala målen för att synliggöra och upplysa om era hållbarhetsinsatser.
Sprid andras engagemang!
Stötta och uppmärksamma andra hållbarhetsinitiativ
Engagera dina samarbetspartners
Lyft fram hållbarhetssatsningar och aspekter hos samarbetspartners och sponsorer som bidrar till hållbarhetsarbetet. Det är win win för alla.
Ställ krav och välj bort
Punkten ovan medför också att ni behöver vara konsekventa med era samarbeten; ställ krav och välj bort aktörer och produkter som inte levererar i enhetlighet med er profil.
Samarbetspartners inom andra sektorer
Se ert arrangemang som en arena för förändring och var kreativ med att bjuda in nya samarbetspartners. Glöm inte närliggande högskolor och universitet – ni har ett bra försöksunderlag!